بهترین سنگ قیمتی
نوشته شده توسط : مطلب نویس سارگن

سنگ های قیمتی که همیشه مورد استقبال بسیاری از افراد بزرگ مانند پادشاهان و ملکه ها و افراد پولدار قرار گرفته است و به دلیل اینکه این سنگ ها طی فرآیندهای شیمیایی مختلفی ساخته می شوند و از جذابیت های زیبایی بسیار بالایی نیز برخوردار هستند افراد تمایل و علاقه زیادی دارند که این سنگ ها را خریداری کرده و همراه خود داشته باشند. 

طبیعتا میدانید که سنگ های قیمتی اصل و معدنی از خواص بسیار بالایی نیز برخوردار هستند و افراد زیادی برای درمان برخی از بیماری های روحی و جسمی از این سنگ ها استفاده می کنند. 

سنگ الماس یکی از سنگ هایی است که سالیان زیادی طول می کشد تا این سنگ تشکیل شده و البته گران قیمت ترین و زیباترین و در عین حال مقاومترین سنگ در بین تمامی سنگ های قیمتی در دنیا می باشد. 

الماس یک شکل جامد از عنصر کربن است که اتمهای آن در یک ساختار بلوری به نام مکعب الماس قرار گرفته اند. در دما و فشار اتاق، فرم جامد دیگر کربن که به گرافیت معروف است، شکل شیمیایی پایدار کربن است، اما الماس تقریباً هرگز به آن تبدیل نمی شود. الماس بیشترین سختی و رسانایی گرمایی را نسبت به سایر مواد طبیعی دارد، خصوصیاتی که در کاربردهای عمده صنعتی مانند ابزارهای برش و صیقل استفاده می شود.

از آنجا که آرایش اتم ها در الماس بسیار سفت و سخت است، تعداد کمی از ناخالصی ها می توانند آن را آلوده کنند (دو مورد بور و نیتروژن). تعداد کمی نقص یا ناخالصی (حدود یک در هر میلیون اتم شبکه) به رنگ آبی الماس (بور)، زرد (ازت)، قهوه ای (نقص)، سبز (در معرض تابش)، بنفش، صورتی، نارنجی یا قرمز است. الماس همچنین از پراکندگی نوری نسبتاً بالایی برخوردار است (توانایی پخش نور با رنگهای مختلف).

سن اکثر الماس های طبیعی بین 1 میلیارد تا 3.5 میلیارد سال است. بیشتر آنها در اعماق 150 تا 250 کیلومتری (93 و 155 مایل) در گوشته زمین تشکیل شده اند، اگرچه تعداد کمی از آنها از عمق 800 کیلومتری (500 مایل) آمده است. تحت فشار و درجه حرارت بالا، مایعات حاوی کربن مواد معدنی مختلفی را حل کرده و الماس را جایگزین آنها کرد، بسیار اخیر (دهها تا صدها میلیون سال پیش)، آنها در اثر فوران آتشفشان به سطح زمین منتقل شده و در سنگهای آذرین معروف به کیمبرلیت و لامپرویت رسوب می کنند.

برای اطلاع از رنگ سنگ الماس، معدن سنگ الماس، خواص سنگ الماس و دیگر مشخصات این سنگ قیمتی می توانید به سایت جواهر مراجعه کرده و اطلاعات بسیار مفیدی را به دست اورید. 


از دیگر سنگ های قیمتی می توان به سنگ اوپال اشاره کرد که بسیار زیبا و طیف رنگی مختلفی دارد که نظر هر ببیننده ای را به خود جلب می کند.  دو طبقه گسترده از اوپال گرانبها و رایج وجود دارد. اوپال گرانبها نمایش رنگ بازی (رنگین کمانی) است. ساختار داخلی اوپال گرانبها باعث پراش نور و در نتیجه بازی رنگ می شود. بسته به شرایطی که در آن شکل گرفته است، اوپال ممکن است شفاف، شفاف یا مات باشد و رنگ زمینه ممکن است سفید، سیاه یا تقریباً هر رنگ از طیف بینایی باشد. اوپال سیاه نادرترین نوع اوپال در نظر گرفته می شود، در حالی که سفید، خاکستری و سبز شایع ترین هستند.

اوپال گرانبها تأثیر متغیری از رنگهای داخلی را نشان می دهد، و اگرچه ماده معدنی است، اما ساختار داخلی دارد. در مقیاس های میکروسکوپی، اوپال گرانبها از کره های سیلیس با قطر 150 تا 300 نانومتر در یک شبکه بسته بندی شده نزدیک شش ضلعی یا مکعبی تشکیل شده است. توسط J. V. Sanders در اواسط دهه 1960 نشان داده شد.

که این کره های سیلیس مرتب شده با ایجاد تداخل و پراش نور عبوری از ریزساختار اوپال، رنگهای داخلی را تولید می کنند، منظم بودن اندازه ها و بسته بندی این کره ها کیفیت اوپال گرانبها را تعیین می کند. هرگاه فاصله بین صفحات کره به طور مرتب بسته بندی شده تقریبا نیمی از طول موج یک جز of نور مرئی باشد، ممکن است نور آن طول موج در معرض پراش از شبکه ای باشد که توسط صفحات انباشته ایجاد می شود.

برای اطلاع از رنگ سنگ اوپال، معدن سنگ اوپال، خواص سنگ اوپال و دیگر مشخصات این سنگ قیمتی می توانید به سایت جواهر مراجعه کرده و اطلاعات بسیار مفیدی را به دست اورید. 


زمردها، مانند همه سنگ های قیمتی رنگی، با استفاده از چهار پارامتر اساسی چهار درجه سانتی گراد رنگ، وضوح، برش و وزن عیار درجه بندی می شوند. به طور معمول، در درجه بندی سنگ های قیمتی رنگی، رنگ مهمترین معیار است.

سختی  7.5-8 در مقیاس موس است.  بیشتر سنگ زمردها   در برابر شکستگی به طور کلی ضعیف طبقه بندی می شود. زمرد یک سیلیکات است.  زمرد در سراسر جهان در کشورهایی مانند افغانستان، استرالیا، اتریش، برزیل، بلغارستان، کامبوج، کانادا، چین، مصر، اتیوپی، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، قزاقستان، ماداگاسکار، موزامبیک، نامیبیا، نیجریه، نروژ، پاکستان، روسیه، سومالی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئیس، تانزانیا، ایالات متحده، زامبیا و زیمبابوه. در ایالات متحده آمریکا، زمرد در کنتیکت، مونتانا، نوادا، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی یافت شده است. برای اطلاع از خواص سنگ زمرد می توانید بر روی لینک کلیک کرده و اطلاعات بسیار مفیدی را به دست آورید.


سنگ عقیق

عقیق یک سنگ متداول است که از کالسدونی و کوارتز تشکیل شده است و از طیف گسترده ای از رنگ تشکیل شده است. عقیق ها در درجه اول در سنگ های آتشفشانی و دگرگونی تشکیل می شوند. کاربردهای تزئینی عقیق به یونان باستان معروف است و بیشتر به عنوان تزئینات یا جواهرات استفاده می شود.

عقیق ها معمولاً به صورت گره در حفره های سنگ های آتشفشانی یافت می شوند. این حفره ها از گازهای محبوس شده در داخل ماده آتشفشانی مایع تشکیل وزیکول ها تشکیل می شوند، حفره ها سپس با مایعات غنی از سیلیس از مواد آتشفشانی پر می شوند، لایه ها بر روی دیواره های حفره قرار می گیرند که به آرامی به سمت داخل می روند. اولین لایه رسوب یافته روی دیواره های حفره معمولاً به عنوان لایه آغازگر شناخته می شود.

تغییرات در شخصیت محلول یا در شرایط رسوب ممکن است باعث تغییر متناسب در لایه های متوالی شود. این تغییرات در لایه ها منجر به ایجاد نوارهای کلسدونی می شود، که اغلب با لایه هایی از کوارتز بلوری تشکیل می شود و عقیق باندی تشکیل می دهد. عقیق های توخالی نیز می توانند به دلیل رسوب سیلیس غنی از مایع که به اندازه کافی نفوذ نمی کند تا حفره را به طور کامل پر کند، تشکیل می شوند.

لایه آغازگر اغلب سبز تیره است، اما می تواند توسط اکسید آهن اصلاح شود و در نتیجه قرمز مانند شود. عقیق بسیار با دوام است و بنابراین اغلب از فرسوده نمی شود، همچنین عقیق در سنگهای رسوبی، به طور معمول در سنگ آهک یا دولومیت یافت شده است. این سنگهای رسوبی اغلب به حفره هایی از شاخه های تجزیه شده یا سایر مواد آلی دفن شده احتیاج دارند.


سنگ فیروزه یکی از سنگ هایی است که بیشترین منابع را در بین سنگ های قیمتی در ایران دارد. نیشابور یکی از شهرهای ایران است که منابع زیادی در زمینه سنگ فیروزه دارد و بهترین نوع فیروزه به حداکثر سختی کمتر از 6 یا کمی بیشتر از شیشه پنجره می رسد. به طور مشخص یک ماده معدنی کریستوکریستالی، فیروزه ای تقریباً هرگز بلورهای منفرد تشکیل نمی دهد و تمام خواص آن بسیار متغیر است. آزمایش پراش اشعه ایکس نشان می دهد که سیستم بلوری آن سه حلقه ای است.

برای اطلاع از رنگ سنگ فیروزه، معدن سنگ فیروزه، خواص سنگ فیروزه و دیگر مشخصات این سنگ قیمتی می توانید به سایت جواهر مراجعه کرده و اطلاعات بسیار مفیدی را به دست اورید. 

این خصوصیات به اندازه دانه بستگی دارد. درخشش فیروزه به طور معمول مومی تا زیر متخلخل است و شفافیت آن معمولاً مات است، اما ممکن است در مقاطع نازک نیمه شفاف باشد. رنگ به اندازه سایر خواص مواد معدنی متغیر است، از سفید تا آبی پودری تا آبی آسمانی و از سبز آبی تا سبز مایل به زرد متغیر است. رنگ آبی به مس ایدیوکروماتیک نسبت داده می شود در حالی که ممکن است رنگ سبز آن باشد.

www.javaher.site





:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: